29 Sept.Gratäng på Regnbåge.

Att fiska  "fisken" är alltid kul!!

Att rensa den är kanske för en del,,lite svårare.
Att rensa en fisk är inte så svårt som många tror.
Jag skall inte gå in ,,mer på detta ämne nu!!

Det jag kan säga själv,,, är att fisk är en väldigt underskattad råvara!!!

Här ser ni " KNORR-MIX "   Som jag tar hjälp av!!!
Ni ser även  "Purjolök & Champinjoner och Grädde.

Grädde&Champinjoner,, måste man bara ha med i maten !!
Det skall vara enkelt att laga god mat!!!

2,5  Milda Mat  ,,,, plus  1,5 Mjölk = 4 dl .......

Jag tar istället  5 dl grädde till denna påse.
i stället för 2,5 Milda Mat & 1,5 dl Mjölk.




Cirka 15 cm tar jag på en purjolök,,, till  gratängen.


Denna bild skall igentligen vara  Först i detta inlägg!!!
(Regnbåge som är färdig för gratäng)
Jag kokar( Sjuder)  Fisken och sedan plockar jag den från ben.

Regnbågsforell.

Tinade fileér  kommer att hamna  i "grytan"



För att det skall bli en god "gratäng"  byt ut all vätska mot grädde !
Låt det puttra i ugnen och sedan njut !!!
Man kan piffa upp den med klickar av potatismos  och ställa in den igen i ugnen en stund!








2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser jäkligt "gött" ut.

levin

Peter Lind sa...

Ja du,,Levin. Det är fruktansvärt gött. Det är tur att man älskar fisk!!! Hoppas snart få komma ut på Vänern snart men det blir väl några turer till på regnbågsfiske.